dmiba

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Blogovanie na Slovensku? (Ne)otvorenosť blog.sk.

Reakcia na článok Tomáša Uleja na sme.sk

Tomáša Uleja beriem ako objektívneho žurnalistu, aj keď s prirodzenými muchami svojho veku. Rovnako by som bral aj jeho článok na stránkach sme.sk. Beriem ho skôr ako PR článok k novému projektu sme.sk.

Neinternetizácia spoločnosti - súhlas
Určite tento fenomén výrazne ovplyvňuje svet blogovania na Slovensku. Ak sa to vezme, tak možno viac ako 60% blogerov je z ekonomicky silného regiónu Bratislavy a aj z nich je väčšina aktívne pracujúca s internetom. Ak nemám počítač neblogujem. Ak nemám pripojenie na internet neblogujem. A to je jedna z hlavných príčin nerozšírenia sa blogovania.

Nepochopil som vetu: "Slovenskí weblogeri sa za informáciami musia zväčša obracať na zahraničie.", prečo? Sme menej schopní, neschopní? Možno...

Národ je lenivý a málo otvorený
Toto považujem ja za druhý a možno podstatnejší faktor máleho nárastu blogovania na Slovensku. Slovenský internetový dav radšej bude zabíjať čas na chatoch hrajúc sa na sexbomby na jednej strane a supermanoch na druhej strane, stískajúc myš v pravej ruke a niečo v ľavej, než aby napísal niečo na blog, aby sa podelil so svojími pocitmi a skúsenosťami. Česi sú otvorenejší a menej puritánsky národ a preto majú blogerov viac. Navyše úroveň žurnalistiky je v Čechách vyššia.

Blogovacie systémy
Tomáš na jednej strane vyčítal blog.sk jeho šablonovitosť, na druhej strane uviedol, že je určený začínajúcim užívateľom. Toto nám svojho času vyčítal aj Robert Madaj alias Rony.

Koľko blogerov ozaj naplno využíva blogovacie systémy, redizajnuje si default šablóny, atď? Koľko z nich si dizajnuje web a koľkým ich dizajnuje niekto iný? Aj najznámejším slovenským blogerom to často robí niekto iný (narážam na blog a nie večerné aktivity). Napr. Markoff - made by Rony, Azure - made by Rony, Blondyna - made by Rony. Dúfam, že sa iní neurazia, že som uviedol iba Ronyho robotu, ale nemal som chuť pátrať po ďalších tvorcov dizajnov pre blogy iných blogerov a Ronyho mám veľmi rád aj keď je pindal (podľa Kostejovej terminológie).

Súhlasim, že je ľudskou vlastnosťou, že sa chceme odlišovať od iných. Ale ani Blog.sk nie je úplne uzavretý systém, o čom svedčí Snipi’s Creek. Snipi požiadal o dodanie css, ktorý  je bez problémov editovateľný a je v ňom možné definovať grafiku, ktorú dizajner dodá. Problémom sú akurát pevné objekty, ktoré sú definované v základnom kóde, ale ak si pozriete napr. http://www.csszengarden.com/ aj táto dizajnérska exihibícia je o modifikovaní dizajnu cez css. Kto robí s webdizajnom, môže takýto systém vziať ako výzvu. Ale chápem, že aj kóder má svoje zvyky a svoj pohľad na vec kódu.

17 slovenských blogerov
Tomáš zabudol uviesť, ktorých 17 slovenských blogerov požiadal o zoznam blogov, ktoré čítajú. Možno kvôli objektivite by to bolo vhodné.

Propagácia blogovacieho systému sme.sk?
Nie je vlastne celý článok o neprimej propagácii nového projektu sme.sk? Objektivita je relatívny pojem. Aj ja nie som úplne objektívny, ale ja nie som žurnalista, kým Tomáš áno. Zvykol som si na to, že internetový projekt po určitom čase, až začne profitovať z reklamy, prestane byť objektívnym, viď. napr. www.zive.sk a .cz, http://www.tomshardware.com/ a mnoho ďalších. O čo ide v tomto prípade?


Komentáre | stály odkaz

Komentáre

  1. Objektivita Tomáša Uleja
    Je objektivne aby som hovoril o vlastnej objektivite? ;)
    ...
    Dmiba, bohuzial mylis sa. Trochu ma to mrzi. V celom clanku je jedna veta o systeme SME.sk. Jedna jedina. Ten clanok ma malo od PR. A ano vsetci sme subjektivni. Ved sme ludia.
    ...
    Pri vsetkej ucte a mojej skromnosti (lebo nie je umenim byt jednookym medzi slepymi) - lepsie byt subjektivnym, ako nebyt. Nepoznam nikoho ineho, kto by podobny clanok dostal do novin.

    Kruta to slovenska realita. Ale robil som pre ten clanok vsetko, co sa dalo.

    Cau
    publikované: 10.11.2004 19:57:52 | autor: Tomáš Ulej (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Oprava
    prve slovo plati a druhe leti z gati, ze...

    samozrejme, ze som chcel napisat "...ma VELA od PR..."
    publikované: 10.11.2004 19:59:16 | autor: Tomáš Ulej (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. x
    dovolim si vo vela ciastkach suhlasit ;-)

    s tym designom to vidim trosku inak - ak je k dispozicii nastroj, tak si uzivatel minimalne zacne menit farbicky. ak ma naozaj dobry nastroj (taky nie je, idea existuje ale nie je nasadena), tak si zvladne naklikat aj sirsie zmeny. viem, ze vela ludi si chce spravit vlastnu titulku - zvacsa skonci u velkeho jpg niekde hore, alebo nahradi iny jpeg zo sablony svojim. obcas sa pohra s pismom. na take veci by mal system proste byt pripraveny. plus bezpodmienecne dostatocne siroky vyber "vzhladov", ktore nie su si prilis podobne. Idealom je prave blogger a snad aj bloguje.sk

    Moje designy su hlavne ukazkou moznosti - aby ludia sa nevzdali. a najma aby to nevzdali ti, co sa chcu aspon trosku venovat tvorbe.

    nie som jediny, co si robi vlastne pekne designy, poznam aj take veci, nad ktorymi otvaram pusu. samozrejme najcastejsie kdesi vonku ;-)

    konkretne: spravte uz prosim nieco s tou velkostou pisma clankov, mensie pismo mal iba Refresh ci ako sa to volalo. Naozaj sa to v kombinacii s pozadim velmi zle cita :-(

    a konecne - napis "prvy Slovensky blog" je nespravne. ked uz, tak male s. Radsej by som tam ale videl nazov clanku resp. blogu (ako prvy).

    a este jedno prakticke, to vase globbalne rss by v titulku nemuselo mat nazov weblogu - objavuje sa to bohuzial v blogportali. mozno by bola lepsia volba nechat registraciu do katalogov na pouzivatelovi.

    to na oplatku za prispevok, s ktorym v tych okamihoch suhlasim ;-)
    publikované: 10.11.2004 20:05:32 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. ehmmm
    Ked uz ste sa chytili mojho blogu ako moznosti na zmenu. Nikde nie je napisane, ze blog.sk je finalna verzia nejakeho blogovacieho systemu. Pozrite si napriklad admin.blog.sk, kde je v diskusii pekne rozobrate nieco, co by sa moholo vylepsit, zmenit, pridat a pod.

    Nie vzdy je vsetko hned 100%. Dokonca aj nieco tak dokonale ako ludsky mozog ma plno velkych chyb. Tak napriklad dolezity - nikdy nie je zatazeny na 100%. Ak dokazeme ako ludia zhodnotit (ci uz subjektivne, alebo objektivne) nieco, co je pre nas, tak preco to nehodnotit uz aj s kladmi? Preco vzdy ukazovat iba zapory?

    Uvedomme si jednu zakladnu vec. BLOG.sk, blog.sme.sk (ci aku ma adresu)... Su tu na to, aby mohli dat uzivatelom priestor vyjadrit svoje nazory, myslienky a postrehy. Niekdy na to, aby upozornili ostatnych na nejake nedostatky, niekedy na to, aby pomohli. Zatial su vsak vyuzivane iba na to, aby sa ludia dokazali "vykecat", pretoze by ste neverili ake je to fajn, ked si vylejete dusu do sveta.

    A co zaverom k tejto veci?
    Ak chce niekto iny ako "nasablonovany" design, staci napisat. Ak chce niekto nieco viac, staci napisat. Ak ma niekto napady, staci napisat.

    Nic nie je dokonale, ale vzdy je nieco, co moze byt lepsie a lepsie sa to moze robit iba vtedy, ak sa na to poukaze. Takze:

    Singularity...
    Skuste nieco vymysliet, pridat, ubrat a pod.

    Tomas...
    Skus sa pozriet na to, aky je look napriklad blogu SME.sk. Uznaj sam, ze porovnavat to s BLOG.sk je iba chaba nahrada a prekryvanie velkeho nedostatku. Podla mojho nazoru je SME viacmenej designovo ako nejaky NEWSPAPER... Drzia sa looku novin a to moc nepomoze.

    Rony...
    Ehm ehm... :p) Celkom zaujimave postrehy ;) xixi. Ale su aj dolezitejsie veci ;)
    publikované: 10.11.2004 22:38:55 | autor: SNiPI (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. x
    snipi robis si posmesky, ale zvycajne viem co hovorim. a viem, ze su to drobnosti, ktore robia formu formou. A tie drobnosti, co som spomenul, maju svoj vyznam, ktory ak ti je skryty, mozes sa k nemu dopatrat. Ano su dolezitejsie veci, preto na to musis prist sam ;-)
    publikované: 10.11.2004 22:43:49 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. 2 rony
    Nerobim si posmesky. Iba to sledujem s nadhladom vies? Proste. Zvyk je ocelova kosela a ked pisem "REFRESH.sk" (kde je krute malinkate pismo) tak to pisem tiez s nadhladom. Chapeme sa? Mne je jasne, ze je to v podstate dost "vyrazna" chyba ale co uz. komplexy riesime aspon s velkym S ;)
    publikované: 10.11.2004 22:48:22 | autor: snipi (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. len vecne pre Ronyho
    Neviem kedy si naposledy pozeral do TITLE na blog.sk, ale mne to tam uz minimalne pol roka (pravdepodobne dlhise) vypisuje nick blogera a za nim titulok prispevku. Ano, je to uvedene textom: "BLOG.SK - prvy Slovensky blog" a to zamerne :) To vies, SEO
    publikované: 11.11.2004 00:23:56 | autor: wa (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. a ked uz, tak si tiez prstom dobnem
    Rony, co hovoris na tu jasne cervenu na modrej v komentaroch na http://www.blondyna.com/76943_item.php
    Ja na svojom kvalitnom LCDcku (EIZO 19") si idem oci vyocit...
    publikované: 11.11.2004 00:27:59 | autor: wa (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. x
    wa> SEO? ak to myslis naozaj, tak mozeme pokonzultovat nad nenapadnejsimi variantami s vacsou ucinnostou ;-)
    zvysok co pises su nezmysly, na ktore ma netreba upozornovat. v principe by to stacilo prehodit, ked uz... vies, ja o tom nechcem polemizovat, mne to len pripadne praktickejsie pre pouzivanie nejakej stranky, najma takej, co ma niekolko stoviek/tisic podstranok, navyse v tom Googlovi to tiez vyzera lepsie.

    wa: Blondyna.com skus si kupit este kvalitnejsi monitor, skus vacsi. Alebo restartuj Windows. Na mojom kvalitnom farebnom monitore IIYAMA vidim dostatocne.
    Pokial je to jediny nedostatok, na ktory si si spomenul, tak potom dakujem za pochvalu mojej skvelej prace. ;-)
    publikované: 11.11.2004 00:40:38 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. x
    nejako mi nesedi ten typ debaty:
    ja nieco navrhnem a druha strana zacne otrepavat stylom "a ty mas tiez to tvoje nejake vadne".

    pokial sa bavime o jednom, tak sa trebars skusme dohrabat k zaveru. a ked chces mozeme sa bavit aj tych mojich vadnych veciach.

    ale ak je to len styl ako zahmlit debatu, okej chapem, stacilo to povedat na rovinu.

    ps: ?
    publikované: 11.11.2004 00:42:38 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. klud, chlapci, klud :)
    ja som si nejake uplne malicke upravy robila aj sama.. bud na zaklade navodu, ktory je na bloguje, alebo metoda pokus-omyl, v najhorsom som otravovala ronyho

    tusim uplne prvy pocin na este starej (predvolenej) sablone bolo vlozenie kodu
    toplistu :) a az na ten toplist som dost dlhu dobu nepocitovala potrebu nieco menit, ale casom clovek zacne vymyslat..

    mne osobne sa paci, ze aspon vidim, ako zapis sablony vyzera, predtym som sa k niecomu takemu nedostala..

    aj ked chapem, ze kopec bloggerov to nepotrebuje a staci im, ze mozu publikovat

    btw.. rony do mna rype, ze kedy uz odstranim nejake nedostatky a ja si neviem najst cas, resp. sa mi do toho nechce.. to len pre uplnost :)
    publikované: 11.11.2004 09:01:04 | autor: azure (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. az rano
    Kedze som bol zatazeny rodinnymi povinnostami reagujem az rano:

    1. Tomas > nekritizoval som tvoj clanok obsahovo. Bol zvladnuty celkom pekne az na par veci, but... Ak sa nieco linkuje tak nech sa linkuje vsetko, alebo nic. To, ze niekto napisal o blogovani, je pekne, ale ak sa paralelne spusta blogovaci system novin, ktory aj vyzera ako noviny, neda to cloveku nezamysliet sa, ci to nie je PR.

    2. Rony > velkost pisma clankov? neviem na co si konkretne narazal, pokial pisma v texte, tam si moze editovat velkost kto aku chce, ak ti vadi, ze moje pismo je male, asi preto, ze sa mi to pismo paci. BTW, nic ti nebrani vo firefoxovi si velkost pisma zvacsit. Pokial ovsem pouzivas IE, tak mas smolu.
    K tomu monitoru, nedalo mi a zakukol som ku kolegovi na IIYAMU a musim sa zastat WA, v tej horne casti, kde je prechod tmavej so svetlej sa perex fakticky blbo cita aj na IIYAME, ale to je mala chybicka krasy. BTW. Eizo je predsa len lepsia znacka ako IIYAMA, akurat ze financne predimenzovana.
    K prvosti a poslednosti, superlativnosti. Cakal som tvoju reakciu, pretoze ju stale omielas dokola. Povedzme si to tak, ze to drzime ako titulok, prave koli tebe, lebo sa na tom vzdy dobre bavime, ako ta to i-riťuje. S tym velkym S mas pravdu, malo by byt male, ale potom by si sa zasa stazoval, ze ho nemozes precitat ;) (podpichujem, tak neflamuj)

    3. Sinipy > V podstatnej veci s tebou suhlasim - blog je o obsahu v prvom rade a az potom mozno o dizajne. Ak tam niekto pise blbosti, ktore nik necita a pritom ma najsamlepsi dizajn, nijako mu to v navstevnosti nepomoze. Ale aj tak to plni svoju ulohu - ma svoj blog, nech je uz akykolvek.
    publikované: 11.11.2004 09:18:49 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. x
    velkost pisma: cojaviem, velka vacsina ludi sa zhoduje proste v tom, ze je prilis malicke. opakujem sa a opakujem to: v kombinacii s tym podkladom z jemnych ciarok to nie je prilis vhodne. chapes co hovorim? hovorim o tom, ze je tam blba zhoda - male pismo plus podklad. Da sa tomu porozumiet?

    naco odpovedate na moje pripomienky tym, ze si najdete chyby niekde inde? tomu dost dobre nerozumiem. ja viem o tom, ze ten prechod je na blondyna.com tmavy a zaciatok textu je trosku menej kontrastny. viem o tom, ze to cervene pismo nicku v komentaroch je moc svietive. akceptujem to ako chybu, nie na zaklade terajsich komentarov v style - aha ty kritizujes, tak ta skusime aj my. proste viem o tom a je to to-do, ked bude s mahulenou cas. tolko k tomu a bolo by lepsie sa venovat 1 veci a ked uz sa bavit, tak bavit nie tymto stylom.

    moja poznamka s iiyama bola skor ironicka v style - nieco ti vadi, kup si lepsi hw ;-)

    mna tie veci neirituju: je to len znamka takej jesitnej blbosti, pretoze je to drobnost, ktora je evidentnou chybou. mna cudzia jesitnost neirituje ;-) su tu aj podstatnejsie chyby v ergonomii, na ktore mi tu niekto zamaval embedperlom, co som dost nepochopil ale na zavady vo forme, koncepcii je dost neskoro a za ten cas co som dal pokoj sa to uz mohlo kamsi pohnut. dovolujem si tvrdit, ze tie nedostatky, co vidim su objektivne ;-)
    (prinajmenej tak ako obe tie, co ste na mna vytiahli z blondyna.com) ;-)
    z tych vacsich len strucne: dost velky bordel v url (napr. pevny link ma inu domenu, napr. po ulozeni komentara to ostane na nejakej divnej sice funkcnej url ale stlacenim F5 submitnem komentar znova...) ale ak na toto chces odpovedat nejakym zasa tym divnym ping pongom, tak si kusni do jazyka a nechaj to tak, zasa sa neodstrelim, ak to tak nechate - ved to bude len taky staly dovod ku kritike ;-) - volakedy si sa stazoval, ze nie som konstruktivny, nejako sa snazim, lenze s tym hovadskym pristupom - hladat chyby na inych namiesto venovania sa veci o ktorej sa hovori sa len snazis pit krv, to je dost skoda, nemyslis?

    peknu noc
    publikované: 11.11.2004 23:22:40 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. sz
    http://www.madaj.net/pooh/jesitos.jpg

    To je defaultna velkost pisma.

    ja osobne by som volil font-size: normal;

    zvysok o velkosti pisma uz popisali aj ini ;-)

    akoze - TABLE layout to ani nema moc cenu nejako evanjelizovat, ked nezvladneme spolocne ani diskusiu o malom pisme ci gramatickej chybe v slogane, tak nie je moc o com ;-) neviem v com je chyba, ja ju vidim v jesitnosti ;-)
    publikované: 11.11.2004 23:32:41 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. 2 rony
    1. ciarky? ty asi myslis dizajn wa.blog.sk?? lebo inde ciarky v bg nie su..

    2. poznas ludske, kto do teba kamenom, ty do neho chlebom aspon dva tyzdne starym... ;)

    3. to odosielanie formov a ich neverifikovanie je chyba a s tym plne suhlasim - wa programming form style

    4. table layout je kvoli ludom, ktori dodnes pouzivaju IE 5.5 a nizsie, tam zacentrovanie pomocou css stylom:

    #centerbox {
    margin: 0px auto;
    position: relative;
    width: 770px;
    }
    nedosiahnes. Ja ludi k pouzivaniu firefoxu nedokopem. Aj ked by som osobne radsej videl opacny pomer uzivatelov browserov. Ale MS vie co robi, ked ho zaclenil do systemu.
    publikované: 12.11.2004 10:25:58 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014