dmiba

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Lokalizácia mozilly do SK a poznámka k blog.sme.sk

Ako veľký fanda thunerbirda a firefoxa a nepriateľ lokalizácie (len čo sa mojich PC týka) som zabehol aj na stránku mozilla.sk, čo mi vadí o tom ďalej.
O tíme mozilla.sk písal aj Tomáš Ulej na blog.sme.sk. Chcel som to okomentovať a takmer som odpadol...

Mozilla.sk

Je pravdou a overenou skutočnosťou, že najspoľahlivejšie beží sw v pôvodnej verzii. Lokalizácie prinášajú problémy. Ak však máte klientov neznalých, resp. mierne znalých angličtiny a k tomu BFU, neostáva nič iné len nasadiť lokalizáciu.

Som rád, že sa nájde skupinka nadšencov, ktorí sa rozhodli sprístupniť produkty Mozilla masám slovenských BFU. Problém je však v jednom - inštalácia. V porovnaní s Czilla.cz je pre BFU komplikovaná, ak nie priam nemožná. Napriek nádhernému Flash návodu, ktorý je v posledných fázach nečitateľný, je nútenie BFU prepisovať spúšťanie odkazu na obrazovke rovné výučbe sliepky programovať vo Fortrane.

Kým v Čechách je lokalizácia vecou odklikania, teda BFU friendly, slovenský postup prikladá ďalší agument BFU userom s IE a OE. A preto mi ostáva nič iné iba poprosiť tím ľudí okolo Mozilla.sk, aby sa skúsili vcítiť na chvíľu do pozície BFU a spravili konečne pekný inštalátor pre jednotlivé produkty.


blog.sme.sk

Nie je to tak dávno, čo prebehla PR kampaň na nový "blogovací systém" blog.sme.sk. Dnes som sa prostredníctvom Czilla.cz dostal hľadajúc info o Mozilla.sk na článok Tomáša Uleja (týmto ho pozdravujem) ohľadom Mozilla.sk.

Komentovať blogovací systém nebudem, ale zarazila ma jedna vec. SME môžno po skúsenosti s komentármi z iných diskusií, alebo kvôli pohodlnosti nasadila svoj stupídny systém na pridávanie komentárov. Chcete komentovať registrujte sa! Čo k tomu dodať, ak im nevadí, že takto sa im znižuje počet zobrazených stránok, t.j. snáď druhý najdôležitejší faktor pre predaj reklamy, ich vec. Mňa len mrzí, že som vyššie uvedený komentár nemohol napísať rovno tam.


Komentáre | stály odkaz

Komentáre

  1. Mozilla.sk
    Myslim ze tam Ulej aj pise ze pokial ich neuznaju ako oficialny prekladatelsky tym nebude slovencina integrovana priamo v Mozille... (No mozno trepem cital som to rano ale urcite tam pise ze je v plane priamo pri vydavani Mozilly/Firefoxu vydavat hned na mozilla.org aj SK verzie).
    publikované: 25.11.2004 19:04:31 | autor: Havran (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. zobrazené stránky?! :)
    "..ak im nevadí, že takto sa im znižuje počet zobrazených stránok, t.j. snáď druhý najdôležitejší faktor pre predaj reklamy"
    Dlho som sa tak dobre nezasmial :-) Nič v zlom, každý sa venujeme niečomu inému, ale každý, kto sa trochu pohybuje v slovenskej internetovej branži vie, že toto je úplný nezmysel - pri všetkých veľkých serveroch počet zobrazených stránok vysoko prekračuje dopyt inzerentov po inzertnom priestore - doba, kedy sa stránky naháňali za "zobrazenými stránkami", tu už bola, volalo sa to dot-com horúčka, ale našťastie už pominula.
    To, že sme museli zaviesť registráciu, nás neteší, ale ak by sme to neurobili, dnes by sme platili 10 ľudí, ktorí by vymazávali rasistické a iné protizákonné príspevky, namiesto toho, aby sme mohli zaplatiť desať blogerov.
    Po úvodnom šoku počet príspevkov na diskusiách už opäť dosiahol pôvodnú úroveň, takže ten krok sa jednoznačne vydaril - bojuje proti nemu iba zopár blogerov, ktorí sa nechcú zaregistrovať "z princípu" - nič proti tomu, je to Tvoja voľba.
    publikované: 25.11.2004 19:18:29 | autor: Tomáš Bella (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. reakcia
    2 Havran: Zeby to svedcilo opat o znamom, ze Slovaci trosku meskaju za Cechmi? Je mi divne, ze podla clanku, sa Mozilla preklada uz spred roku 2001, kedy to do svojich ruk prevzal Radovan Bukóci. Takze ak sa im za min. 3 roky nepodarilo ziskat status prekladatelskeho timu, nevyznieva to moc v ich prospech.

    2 Bella: No az taky nezmysel to pan Bella nie je, nakolko je to druhy faktor pri zadavani reklamy. Ten prvy je samozrejme cielenost a druhy navstevnost. Nechcete ma presvedcovat, ze stranky s navstevnostou 100 navstev mesacne a zobrazenim 500 zobrazenych stranok su lukrativnejsie pre inzerujucich ako napr. stranky s navstevnostou 15.000 navstev mesacne a zobrazenymi 200.000 strankami mesacne. A co tak s 15.000 navstevami denne a milionami stranok zobrazenych mesacne. Pracujem vo firme pravadzkujucej niekolko portalov, teda ma nepovazujte v tejto oblasti za amatera.

    K Vami spominanej nanovo dosiahnutej urovni poctu prispevkov - je logicke, ze pocet prispevkov vo forach rastie, takze po uvodnom soku to je mozno stale len tych istych x povodne registrovanych uzivatelov (+- nejake smiesne cislo), akurat usilovnejsich.

    Na starych strankach som Vam, pred zavedenim sucasneho stavu prispel asi 5x. Pri sucasnom systeme sa Vam na to mozem vykaslat. K clanku som sa dostal vdaka czill.sk a vdaka Tomasovi, ktoreho poznam. Inak Vas necitam, nemam na to cas.

    K efektivite registracie akurat tolko: ak som rasista, obmedzenec, fasista a pod., tak si cestu vzdy najdem a budete musiet tak ci tak tych 4 ludi zamestnavat. Ako? Jednoducho, cez anonymizer si niekde na freemail zalozim konto, a potom sa u Vas zaregistrujem, samozrejme cez anonymizer. A potom mozem prispievat. Zastavite ma, za 5 min. som tam opat ako niekto iny a zacnem znova. A co ludia za firewall? Ako to chcete blokovat, zablokujete IP? Napr. v Kosiciach vraj firma Antik prevadzkuje vsetkych za jednou verejnou IP. Co internetove kaviarne s jednou IP? Zablokujete ich? A co dial-up? Ak sa pripojim mam vzdy inu adresu. Cookies? Vymazem. Takze ako chcete v prispievani zabranit?

    Je to iba a iba o ludskom mysleni a nie o obmedzovani ludi. Uprimne, mate cas sa registrovat kvoli obcasnemu komentaru na nejakom serveri? Ja nie.

    V jednej veci suhlasim, ze to odradi tych menej skalnych kretenov. Ale ty najhorsi - skalni si cestu vzdy najdu. A dosledok, odozeniete si tych beznych ludi, ktori vam lakaju reklamu a co by radi obcas cim si normalnym prispeli, ale kedze sa musia niekde registrovat a k tomu este zadavat svoj e-mail, tak sa na to vykaslu. Mne denne pride cca 1000 spamov, vdaka spamassassinovi a mozille mi ich prejde 5 a tak zasadne sa nikde neregistrujem uz dobre dva roky.

    Cely tento system prirovnam k autorizacii windows xp. Zlodeji to uzivaju dalej a my poctivi musime kvoli odpalenej VGA telefonovat do MS v Cechach (lebo to slovenske funguje rovnako ako cela republika), aby som si mohol aktivivat poctivo zakupene Windows.

    BTW. Rovnaky system sme zaviedli aj na jednom nasom portali, ale iba co sa tyka diskusneho fora. Bezne komentare dalej nikde neobmedzujeme povinnou registraciou. Dosledok? Pokles navstevnosti fora o cca 30%. Ono sa to samozrejme vyrovna casom, prirodzenou usilovnostou diskutujucich, ale tych 30% tam bude uz navzdy chybat, aj ked 5% z toho bol odpad.
    publikované: 25.11.2004 21:24:22 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. oprava
    czilla.cz
    publikované: 25.11.2004 21:25:11 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Gu lokalizacii
    Ja mám z lokalizácie softu radosť. Asi to bude tým, že som k takým veciam už pričuchol a tak viem o čo ide.

    Keď sa to chce robiť poctivo je to náročná vec. Mozzilová lokalizácia je pekná a vôbec nezáleží na tom, či je prekladateľský tým oficiálny či nie. Zo skúsenosti viem, že profík je ten, čo dostáva pravidelný plat a amatér ten, čo to robí na vlastné náklady, často na úrok svojho volného času a rodinných povinností... takých ľudí si treba vážiť a podporovať ich IMHO.
    publikované: 26.11.2004 08:44:18 | autor: Thalen (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. reklama
    dmiba - samozrejme, že je rozdiel, či má stránka 50 page views za mesiac alebo 50 tisíc, ale je jedno, či má 50 tisíc alebo 150 tisíc - z hľadiska predaja reklamy. Tam rozhoduje počet návštev a návštevníkov a nie page views.
    Ten pôvodný argument bol ale scestný aj z iného dôvodu - na diskusiách sa reklama NEPREDÁVA a nezobrazuje, takže akékoľvek debata o tom, či viac príspevkov prinesie viac reklamy, je dosť od veci :).
    publikované: 26.11.2004 10:59:49 | autor: Tomáš Bella (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. nie je to az tak jedno
    Povedzme si, ze mam stranky s navstevnostou 100.000 navstevnikov a zobrazenim 100.000 stranok, t.j. kazdy navstevnik konci hned na uvodke. Na druhej strane mam server s navstevnostou 50.000 navstevnikov a zobrazenim 1.000.000 stranok.

    Vy si idete zaplatit reklamu. Komu zaplatite?

    Je logicke, ze reklama na druhom serveri bude za jedno zobrazenie bannera lacnejsia a s najvacsou pravepodobnostou aj efektivnejsia v celkovom meritku.

    Co sa tyka scestnosti suhlasim opat iba ciastocne. Povedzme, ze v diskusiach ta reklama nie je (ako vravim, neregistroval som sa uvas a nikdy to nemienim spravit). Tento Vas system odradi, v momente ked budu chciet diskutovat, ludi aj od citania dalsieho obsahu, pretoze budu z daneho systemu taki znechuteni, ze radsej pojdu inam. Hovori sa tomu aj PR. A vedzte, ze take riesenia na popularite nikdy nepridaju.
    Mozno je to len moj subjektivny nazor, ale casto citam diskusie okolo tvorby webdizajnu a znami dizajneri, cim viac vycitaju portalom nutnost registracie, dokonca to vycitaju aj shopom (to uz beriem ako extremizmus).
    Je to vasa strategie, ako Vam system funguje, ja som vyjadril k nemu svoj nazor. Vy s nim mozete suhlasit, alebo nesuhlasit. Mate na to pravo.
    publikované: 26.11.2004 11:28:58 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014