dmiba

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Už druhý deň Tatrabanke nebežia služby spojené s internet bankingom.

Čo básnik myslel pojmom: "V dôsledku zaváhania hardware komponentu v internom prostredí..."?

Včera takmer celý deň, dnes ráno opäť väčšinu užívateľov internetbankingu Tatrabanky prekvapila uvodná obrazovka internetbankingu s textom:

Vážený klient,

ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť www.tatrabanka.sk, www.tam.sk, www.tatraleasing.sk, www.eliot.sk a služby Internet bankingu. V dôsledku zaváhania hardware komponentu v internom prostredí, nemôžme v súčasnosti umožniť prístup na uvedené stránky a predpokladáme, že táto situácia môže trvať počas celého dnešného dňa. Na odstránení príčin pracuje team špecialistov a po uvedení systému do štandardného stavu bude banka prostredníctvom svojich komunikačných kanálov ihneď informovať svojich klientov. Prosím využite do toho času služby DIALOGu na číslach 02/6866 1000, 0903/903 902, 0906/011 000, 0850/111 100, alebo pobočiek Tatra banky.

Za pochopenie a ospravedlnenie dočasného nekomfortu Vám ďakujeme.

S úctou Tatra banka.

O aké zaváhanie hardware komponentu ide, žeby banky používali umelú inteligenciu. Úprimne, poznám situáciu, keď je problém s hardware a niečo odíde. Ale, keď niečo váha, tak to jednoznačne poukazuje na fakt, že človek, čo to písal to veľmi s odborníkmi neodkonzultoval. Ale poďme ďalej. Bankové systémy rovnako ako kritické systémy iných dôležitých inštitúcií využívaju tzv. server clustering, teda, všetko beží paralélne min. na dvoch počítačoch, ktoré sa vzájomne synchronizujú. Mimo samotný aplikačný webserver sa synchronizuje databázový server a server pre intranet určite tiež. Keďže som bol včera v TB zakladať ďalší účet a podľa zamestnankyne mi ho museli otvoriť "manuálne", t.j. ručným vypísaním tlačiva, lebo im tiež nebežala nejaká aplikácia, predpokladám, že problém môže byť v troch rovinách. Prvou je výpadok celého db clustera spravujúceho internet banking, druhou môže byť nejaký prienik do systému a teda logicky došlo k odpojeniu online systémov a nakoniec to môže byť chyba v aplikačnom sw, ktorá mohla vykonávať rôzne chyby, čo si samozrejme banka dovoliť nemôže.

Možno budem paranoik, ale keď sa zamýšľam tak prvú variantu možno vyriešiť za cca 5-6 hodín. Tú tretiu nahradením aplikačného sw staršou verziou a tá tretia, tá si vyžaduje dlhší čas, lebo sa musí prísť na spôsob akým sa systém nabúral, ako sa tomu brániť a zjednať náhradu. Žeby to bolo tým?

Ja dúfam, že sa mi k týmto mojím špekuláciám vyjadrí Rony, ktorý pracuje v inej nemenovanej banke práve aj na vývoji IB a ktorý do týchto systémov predsa lenlepšie vidí ako ja.


News | stály odkaz

Komentáre

  1. podobne
    sa skusam od vcera nalogovat na tatrabanku aj eliot a ten oznam o zavahani HW ma pekne pobavil
    tiez ma napadlo, ze to niekto nabural
    publikované: 08.07.2005 08:49:27 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. sporadicke uzivanie vs pravidelne uzivanie
    No ja mam konkretne problem, ze mi vdaka IB expirovali tri klientske domeny, ktore bolo potrebne vcera uhradit. Kedze nebolo ako a SK-NIC sa k tomu postavil stylom, ze to mam ist uhradit cez pobocku, co je o 100 Sk bez DPH drahsie som zvedavy, ci by mi TB dany rozdiel kompenzovala. Nehovoriac o internetovych shopoch, ktore takto denne prichadzaju o niekolko desiatok tisic korun. A ti puci z TB si trufaju dat pod tu funny hlasku este vacsi podpich, ich slogan: "Najlepsi idu za nami." To je ozaj vrchol drzosti.
    publikované: 08.07.2005 09:28:53 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. a cez dialog
    sa to nedalo uhradit?
    publikované: 08.07.2005 09:48:24 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. najlepsi isli za nimi...
    ...az sa ten najlepsi hacker dostal do systemu... :)

    My mame jeden ucet v Ludovej a pred mesiacom som otvaral novy v TaBa, prave koli eBankingu. Zatial nan vsak vela penazi neprudi, takze ma to moc nehneva. Ak sa to stane ale o take dva mesiace a neskor..vytoci to aj mna. A btw..Este stastie ze domeny uhradzame z ludovej...

    Zaujimalo by ma ci funguje ta ich sluzba na platenie prostrednictvom platobnej karty cez internet (najma v eshopoch...) neviete niekto?
    publikované: 08.07.2005 10:45:55 | autor: samuel (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. tak uz funguju
    aj ked je znacne citit tu zataz, predsa to len funguje.

    2 Lulla: domeny boli aj tak neaktivne, takze mi to nestalo za zvysenie nakladov o 2x 100 Sk + telefonat. A TB mi to urcite nikdy nevykompenzovala, nehovoriac o ochote SK-NIC.

    2 Samulel: Funguje, na http://www.domain.sk ju bezne vyuzivaju klienti, ktory vlastnia embusovanu platobnu kartu. Jedina chybicka, ktora by mala byt vyriesena do konca roka je uhrada kartou sumy v cudzej mene. T.j. klient zo zahranicia hradi ucet zatial iba v SK. Ak chces ucet v cudzej mene, musis cakat, alebo ho upozornit, ze suma je "approximately" USD, EURO a pod.
    publikované: 08.07.2005 11:40:29 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. dik za info
    a potesil si ma :))
    publikované: 08.07.2005 11:59:04 | autor: lulla (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. rad rozdavam radost
    ak sa da :)
    publikované: 08.07.2005 12:10:01 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. x
    nemusim byt priamo v danom biznise aby som mohol povedat, co urobim, ked zistim, ze mam vo vnutornej sieti vira: okamzite vyrvem sietove (LAN) kable a riesim.
    Dalsi postup zalezi od infrastruktury - ak vira rozposiela jeden stroj, musim ho najst a tiez mu vyrvat kabel. Nasledne kroky uz maju svoju logiku v kontexte situacie.
    Iny scenar: nieco ako "domenovy" server - aspon v infrastrukture budovanej nad MS AD (ale kludne aj ine technologie), proste postaci aby domena prestala "fungovat" a vsetko na nej zavisle 'nezije', vzdy tam je kdesi nejaka sluzba (vyhybam sa slovu server), ktorej beh je absolutne kriticky a neda sa to riesit ani "nakopnem zalozny server a stiahnem zo zalohy" pretoze napriklad u tej struktury "domeny" v MS je jeden komponent, ktoreho obnova na "iny" hw je komplikovana a prakticky to ani moc nejde "ozivit".
    Nevidel by som to ako nieco nezvykle, proste aj banky su rovnako ohrozitelne ako ine firmy s rozsiahlejsou IT strukturou.
    Ono niekedy je velka integracia miesto "ostrovov" autonomnejsich "sieti" kritickejsia. Napriklad ak mas na "domene" aj servre ako aj WS, tak ...

    No a potom trivialna vec - za behu transakcii nad DB moze dojst k vypadku, ktory neodchyti "zalozka" a reindex db je zalezitost par hodin plus restaurovanie trasakcii - zalezi ako rychlo zareagovali ale napr. kontrola "co sa nerealizovalo" moze trvat sialene dlho. Cim vacsia centralizacia tym dokonca v takom pripade horsie. Aby som spomenul aj na druhu stranu: decentralizacia je zasa utrapna pri administracii. Vsetko logicke veci ;-)

    No a nakoniec je informacia pre verejnost, ktorej formulacia nesmie prejudikovat negativne nalady vyriesit tento rozpor, ked idem oznamit negativnu udalost je mierne povedane "trapna" uloha :-)

    samuel: netreba za vsetkym vidiet "hackera", su trivialnejsie metody ako odstavit siet. skor moznosti ako metody ;-)
    Napriklad ak mas rack plny routerov, hubov, switchov a za boha nevies dojst na to, ktory blbne, pretoze blbne len v danej kombinacii a "samostatne" testy vykazuju OK je drsne ;-)

    PS: moho lby som si domyslat a nahlas vyslovovat hypotezy ale neurobim to, pretoze tak ci onak sa dozviem, co sa v skutocnosti stalo.
    publikované: 08.07.2005 12:48:16 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. x
    alebo clen predstavenstva odosielal 600 megovu prilohu vsetkym clenom dozornej rady ;-)

    poznate to z Bratislavy, ked idu tmavomodre bawory, tak musi vsetko uhnut ;-)
    publikované: 08.07.2005 12:50:46 | autor: rony (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. akym
    jazykom to rozprava Rony? :-))
    Este k platbe kartou. Preco musi byt embosovana? Alebo sa zadavaju udaje z karty? To nespravim nikdy.
    A k oceneniam TB - my si tu v robote hovorime, ze banka tisicrocia ... a ako sme sa len skodoradostne tesili, ked neboli 2x po sebe Bankou roka podla Trendu ..... :-))
    publikované: 14.07.2005 11:17:03 | autor: bowden (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. 2 bowden
    lebo pri platbe ce internet nie je mozne nacitat tvoj magneticky zaznam a dokonca aj mimo net sa najdu predajcovia, ktori nemaju citacky kariet a teda pouzivaju take kopirovacky, cez ktore si prave okopcia ten embos, ty im to podpises a oni s tym potom zabehnu do banky.

    Pri platbe cez net najcastejsie uvadzas:

    cislo karty (ten embox)
    meno vlastnika
    datum expiracie
    a niekedy este pomocne cislo co je v zade na karte
    publikované: 14.07.2005 11:26:40 | autor: dmiba (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. dmiba
    rozumiem, zehlicky si velmi zivo pamatam, ale uz ani cez to by som kartu nedal prehnat. Vsetkemu rozumiem, co pises, moja otazka je hlupa z nevedomosti.Nikdy som totiz inu ako embosovanu kartu nemal a je teda pre mna prirodzene, ze vsetky udaje na karte su. Mozno na neembosovanych vsetky udaje nie su. OK, vsjo jasno, buky nenada.
    publikované: 14.07.2005 12:31:24 | autor: bowden (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Ja mám internetbanking od včera (v slovenskej sporiteľni)...
    ...dúfam, že bude šlapať ako hodinky.
    publikované: 14.07.2005 12:35:14 | autor: Dávid (d5d) (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014